De compacte SUV CX-30 en Mazda's eerste volledig elektrische auto, de MX-30, zijn daarmee toegetreden tot de groeiende lijst van bekroonde Mazda modellen ontworpen volgens de Kodo, Ziel van Beweging designtaal.

De Mazda CX-30* is het tweede productiemodel dat is ontworpen volgens de doorontwikkeling, de nieuwe fase in het Kodo designthema, dat zijn oorsprong vindt in de traditionele Japanse esthetiek. Het vereenvoudigen van elk element volgens het 'less is more' principe heeft geresulteerd in elegante, mooie oppervlakken op de CX-30, wat een geheel originele look in het compacte crossover SUV segment opleverde.
Mazda CX 30 Red Dot Design 20 lv a

"Voor Japanse meesterambachtslieden is de eenvoud van vorm altijd het belangrijkste uitgangspunt geweest, het moet ‘mooi puur’ zijn”, zegt Jo Stenuit, Design Director van Mazda in Europa. "Dit inspireerde onze ontwerpers om elementen te vereenvoudigen en iets dynamisch maar toch elegants, ingetogen en toch vitaal te creëren. Dit is hoe wij Japanse esthetiek ervaren: een gevoel dat emotioneel bewegende auto's heeft voortgebracht”.

Het hoogwaardige, mensgerichte interieur van de Mazda CX-30 combineert ergonomische perfectie met de modernste technologie. De nieuwste ontwikkelingen in de Skyactiv-voertuigarchitectuur van Mazda benutten het inherente evenwicht van de mens voor een meer natuurlijke en intuïtieve besturing van de auto. De aandrijflijn is uitgerust met de Skyactiv-X, de revolutionaire benzinemotor met de efficiëntie van een diesel.

Met behoud van de prachtige, handgemaakte vormen van het Kodo design vertegenwoordigt de styling van de Mazda MX-30** een verkenning van een modernere esthetiek, die zich richt op de futuristische waarden en levensstijlen van de toekomst.
Mazda MX 30 20 lv

"Deze nieuwe aanpak heeft geresulteerd in een origineel ontwerp, dat een uitbreiding van Kodo's expressieve assortiment belichaamt", legt de Chief Designer van de MX-30, Youichi Matsuda, uit. "Het exterieur is compromisloos eenvoudig om zijn schoonheid als massieve massa te benadrukken. Het ontwerp van de cabine, met de ingelijste bovenkant en de freestyle deuren, is een voorbeeld van lichtheid, terwijl het bij het gebruik van de interieurmaterialen proactief duurzaamheid incorporeert. Nu we een tijdperk van grote veranderingen ingaan willen we met de Mazda MX-30 laten zien dat onze auto's nog steeds puur rijplezier kunnen bieden”.

e-Skyactiv, Mazda's nieuwe elektrische aandrijftechnologie in de MX-30, beschikt over een lithium-ionbatterij van 35,5 kWh, die een actieradius van ongeveer 200 km levert, ver boven de gemiddelde dagelijkse rit van 48 km van de Europeaan. Zowel de Skyactiv-Vehicle Architecture van de nieuwe EV als de i-Activsense-veiligheidstechnologieën zijn op maat gemaakt om perfect te passen bij het soepele, stille, volledig elektrische rijgedrag van de auto.

De twee nieuwe Red Dot Awards zijn de achtste en negende die de Kodo-modellen van Mazda tot nu toe hebben gewonnen bij deze verkiezing, na de nieuwe Mazda3 in 2019, de MX-5 RF in 2017, de MX-5 Roadster, de CX-3 en de Mazda2 (alle drie in 2015), de vorige generatie Mazda3 (2014) en de Mazda6 (2013).
Mazda MX 30 freestyle 20 Red Dot Design lzij

"De winnaars van de Red Dot Award hebben bewezen dat ze uitstekende producten hebben gemaakt die het waard zijn om deze prijs te winnen", zegt professor Dr. Peter Zec, oprichter en CEO van Red Dot. "De producten wonnen volgens de jury niet alleen door hun esthetiek, maar ook dankzij hun onvergelijkbare functionaliteit. Met hun ontwerpen zetten de prijswinnaars nieuwe normen in hun branche”.

De Red Dot competitie werd in 1955 in het leven geroepen door het in Essen gevestigde Design Zentrum Nordrhein Westfalen en is één van de grootste ontwerpwedstrijden ter wereld. De winnende ontwerpen, die in 48 categorieën worden gekozen waaronder ‘auto’s en motorfietsen’, mogen vanaf nu het ‘Red Dot’-symbool dragen, een internationaal erkend keurmerk.

* Brandstofverbruik Skyactiv-X WLTP: 5,9 - 7,0 l/100 km, CO2 emissie 133 - 160 g/km; NEDC: 4,6 - 5,6 l/100 km, CO2 emissie 105 - 128 g/km.

** Stroomverbruik WLTP: 14,5 - 19,0 kWh/100 km (gecombineerd), bereik 200 - 262 km (stad), CO2 emissie 0 g/km; NEDC: 16,0 kWh/100 km (gecombineerd), bereik 237 - 298 (stad), CO2 emissie 0 g/km.