Tegenwoordig is een (kranten)kop vooral om de aandacht te trekken van de lezer in een wereld van 'contentoverdaad’. Op ludieke wijze brengt het nieuwe boek 'Pareltjes van (kranten)koppen' het belang van goede koppen onder de aandacht.
Pareltjes van krantenkoppen 20 cover

Journalist Rutger de Quay bedacht het social mediafenomeen ‘Pareltjes van (kranten)koppen’, waarin de mooiste, opvallendste en merkwaardigste koppen van nieuwsartikelen uit dagbladen,en van nieuwssites worden verzameld. Samen met mediaondernemer Richard Otto bundelde hij de beste koppen in een boek onder de titel “Pareltjes van (kranten)koppen”.

“Worstcasescenario Hema”

“Slepende soap rond Unilever spannend tot het eind”

“Autorijders ergeren zich groen en geel aan rode stoplichten”

Rutger de Quay: 'Het boek geeft niet alleen een inkijkje in de creatiefste taaluitingen van de koppenmakers van Nederlandse kranten en nieuwswebsites, maar leest ook als een weergave van het afgelopen anderhalf jaar dat achter ons ligt.'

Richard Otto: Een goede kop moet opvallen, prikkelen, raken, emotioneren, ontroeren een glimlach geven, maar vooral de stimuleren om het hele artikel te lezen. Alleen dit al geeft goed aan hoe belangrijk een (kranten)kop is.

Met bijdrages van Angela de Jong (AD), Iris Hermans (Metro Nieuws), Guido den Aantrekker (Story), Hans Nijenhuis en Peter Contant (MAX Magazine).

Freelance journalist Rutger de Quay (Nijmegen, 1995) werkte onder andere voor het Algemeen Dagblad, Noordhollands Dagblad, NRC Handelsblad, NPO Radio 1, LINDA., RTL Nieuws, De Telegraaf en velen anderen.

Richard Otto (Hilversum, 1975) is o.a. uitgever van Spreekbuis, co-auteur van de boeken Namespotting, Kutreclames en Verdwenen Merken en co-founder van text2speech-techstartup XS2RADIO.
Het boek 'Pareltjes van (kranten)koppen' is voor €15,95 te bestellen bij AKO, Bol.com, Bookspot, Managementboek.nl, Libris en de lokale boekhandel.
Pareltjes van krantenkoppen 20 film
QUOTES
Een goede krantenkop maakt nieuwsgierig en moet verleiden om het artikel te lezen, de video te bekijken of de podcast te beluisteren. Bij De Telegraaf is het daarnaast traditie om gevatte koppen te maken. Nieuws is vaak in essentie negatief, maar mensen willen ‘s ochtends geen stuk chagrijn op de deurmat. Een kwinkslag kan dan net het verschil maken.
Paul Jansen (Hoofdredacteur De Telegraaf)

Een kop is als een hoofd. Een kop geeft een eerste indruk en er is maar één eerste indruk. Is die eerste indruk niet goed, dan volgt er meestal geen kennismaking. […] Mensen kijken elkaar in de ogen, er is een klik en je raakt nieuwsgierig naar de ander. Een goede kop zorgt voor die klik, de lezer raakt nieuwsgierig naar het stuk. Een kop moet dus verleiden. Maar een kop mag geen valse verwachtingen wekken. Het niet mooier maken dan het is.
Hans Nijenhuis (Hoofdredacteur - Algemeen Dagblad)