Om dit allround imago verder uit te bouwen en het duurzame karakter ervan te benadrukken, heeft de Tourist Board van Slovenië de hulp ingeschakeld van USP Marketing PR in Amsterdam. "Nederland is een belangrijke toeristenmarkt voor ons en we willen onze zichtbaarheid daarom ook verhogen. We zijn ervan overtuigd dat USP ons kan helpen dit doel te bereiken, terwijl tegelijkertijd aandacht wordt geschonken aan onze duurzame aanpak." aldus Maša Puklavec van het Slovenian Tourist Board.
Slovenië-paragliding_tandem_Credits_Ciril_Jazbec_TENT_Film.jpg

Nederland nummer vier qua bezoekers
"Nederlanders zijn na Duitsers, Italianen en Oostenrijkers de vaakst geziene gasten in het bijzondere reisdoel Slovenië", vertelt Alexandra Vervoort, Commercieel Directeur van USP Marketing PR. Ze kijkt uit naar de nieuwe samenwerking, niet in de laatste plaats omdat Slovenië ongekend veel aanknopingspunten biedt voor een sterke, inhoudelijke promotie. "Je kunt weinig Europese landen of regio's aanwijzen met zo'n veelzijdig aanbod op een relatief bescheiden oppervlak. Voor iedereen die op een berijdbare afstand een natuurlijke, boeiende en veilige oase zoekt, is Slovenië de juiste plek: het land is het groene hart van Europa", aldus Vervoort.
Slovenië-termalno_panonska.jpg

Outdoor bestemming van wereldniveau
Slovenië ligt Oostenrijk en Kroatië, is half zo groot als Nederland, telt twee miljoen mensen, heeft Ljubljana als hoofdstad en grenst in het westen aan de Adriatische Zee. Het land werkt met het overkoepelende thema I FEEL SLOVENIA en positioneert zichzelf graag als een een groene 'boetiek-bestemming' voor veeleisende bezoekers uit het hogere segment, die niet alleen bijzondere en verrijkende ervaringen zoeken, maar ook komen om geestelijk bij te tanken.

Grote troef is de natuur die Slovenië een outdoor- en sportbestemming van wereldniveau maakt. Ook de culturele rijkdom, de gastronomie en de kwaliteit van leven kleuren het toeristische palet. Zowel voor de toerist die graag de gebaande paden bewandelt als de avonturier is Slovenië een speciale bestemming met aansluitende ervaringen.
Slovenië-dolina_soce_credits_Jošt_Gantar.jpg

Duurzaam toerisme en een innovatief aanbod
"Slovenië wil het beste presenteren dat we in huis hebben, waaronder ook ons grote verantwoordelijkheidsbesef voor mens en natuur," aldus Maša Puklavec van het TBS. In 2023 zal daarom veel aandacht uitgaan naar Slovenië als een duurzame reisbestemming, en pionier op het gebied van innovatieve toeristische producten. Naast de aantrekkingskracht van Slovenië als ultiem outdoor land, zullen de thema’s wellbeing, gastronomie en city & culture centraal staan in de communicatie richting de veeleisende toerist. Zo bieden veel Sloveense hotels arrangementen aan rond detox, afvallen en ontslakken met puur natuurlijke gerechten uit de Sloveense keuken. Het maken van een wandeltocht in de ruige natuur is onvergetelijke ervaring, zeker gecombineerd met een verblijf in een duurzame accommodatie met het Slovenia Green Label.
Slovenië-Ljubljana.jpg

Post-corona toerismecijfers beter dan Europees gemiddelde
De populairste toeristische regio's bevinden zich in de berggebieden, maar ook de Sloveense kuststeden en wellness centra zijn grote trekkers. Bijna vijftig procent van de bezoekers in 2022 koos voor een hotelovernachting.

De actuele bezoekersaantallen zijn weer bijna op pre-corona niveau, met in 2022 een kleine zes miljoen toeristen en 15 miljoen overnachtingen waarvan circa 65 procent door buitenlandse bezoekers. In totaal zit Slovenië daarmee alweer op 84 % van de toeristische activiteit in 2019, terwijl Europa gemiddeld pas op 80 % van het oude niveau zit.