De enorme wereldwijde vraag naar de elektrisch aangedreven ID.3, ID.4, ID.5 en ID. Buzz zorgt ervoor dat Volkswagen dit jaar met een zeer goed gevulde orderportefeuille van start gaat.

De sterke groei in EV-verkopen is voor Volkswagen een belangrijk signaal dat het merk internationaal goed op weg is om uit te groeien tot het meest begeerlijke merk op het gebied van duurzame mobiliteit. Op basis van zijn ACCELERATE-strategie vergroot Volkswagen het tempo van het elektrificatie-offensief met de lancering van tien nieuwe elektrische modellen tot 2026. Nu al heeft het merk het breedste productgamma elektrische modellen. Tegen 2026 heeft Volkswagen het juiste model in elk marktsegment: van een elektrisch instapmodel met een richtprijs rond de 25.000 euro tot aan een absoluut topmodel met de lancering van de nieuwe ID.7. Afgelopen week presenteerde Volkswagen op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas deze allereerste volledig elektrische sedan op basis van het modulaire elektrische platform (MEB). De ID.7 krijgt een aerodynamisch design en combineert dat met een rijbereik van ca. 700 kilometer* (WLTP). De ID.7 zal in het Duitse Emden gebouwd worden, waar 9.000 mensen werkzaam zijn.

ID.4 & ID.5 bestverkochte auto’s van Volkswagen wereldwijd
Wereldwijd worden de ID.-modellen van Volkswagen sinds hun introductie zeer positief ontvangen. Met 193.200 afgeleverde exemplaren waren de ID.4 en ID.5 afgelopen jaar gezamenlijk de bestverkochte elektrische modellen binnen de gehele Volkswagen Groep, op de tweede plek gevolg door de ID.3 (76.600). Maar ook breder gekeken is de ID.-Family een groot succes. Sinds de allereerste ID.3 in september 2020 werd uitgeleverd, heeft Volkswagen al meer dan 580.000 ID.-modellen wereldwijd geleverd. Een aanzienlijk deel daarvan – een kleine 26.000 auto’s – rijdt inmiddels op de Nederlandse wegen rond.

Afgelopen jaar is Volkswagen er in Nederland ondanks de beperkte productie in geslaagd het jaar met 6.157 verkochte ID.-modellen als de nummer 2 in de lijst van bestverkochte elektrische merken af te sluiten. En het offensief gaat door: dit jaar wordt de ID. Buzz volop uitgeleverd en in het najaar komt de ID.7 op de markt. Bovendien staat in het derde kwartaal de vernieuwde en sterk verbeterde ID.3 bij de Nederlandse dealers.
Volkswagen-id5-gtx-23-2x.jpg

Beperken productietijden
Volkswagen verwacht dat 2023 opnieuw een uitdagend jaar gaat worden vanwege aanhoudende vertragingen in de levering van halfgeleiders. Desondanks anticipeert de onderneming op een geleidelijke verbetering in de toelevering van onderdelen, waarbij de autoproductie in de loop van het jaar zal stabiliseren. “We doen ons uiterste best om de levertijden voor onze klanten nog verder te verkorten en de hoge orderportefeuille zo snel mogelijk te verkleinen”, verklaart Imelda Labbé, bestuurslid voor sales, marketing en aftersales.