Na een zeer succesvolle periode, met twee rijders- en teamtitels en een ongeëvenaard aantal records (10 overwinningen, 15 pole positions en 28 podiumplaatsen) tussen 2019 en 2020, heeft DS Automobiles officieel de DS E-TENSE FE23 onthuld. De derde generatie van deze sportauto neemt in 2022-2023 deel aan het negende seizoen van het ABB FIA Formula E World Championship.
De gloednieuwe 100% elektrische raceauto is nog steeds direct herkenbaar aan de zwart-gouden kleurstelling. Toch kent de FE23 een aantal belangrijke veranderingen ten opzichte van zijn voorganger. De Gen3-auto’s zijn krachtiger – 350 kW versus 250 kW in de Gen2-auto – en ook nog eens 60 kg lichter. Deze combinatie zorgt ervoor dat dit – met een topsnelheid van 280 km/u – de snelste auto’s ooit zijn in het Formule E-wereldkampioenschap.
DS-E-Tense-FE23-Gen3-22-boven-voor.jpg
Voor het eerst in de geschiedenis is de Formule E-auto uitgerust met vierwielaandrijving. De nieuwe vooraandrijving voegt 250 kW extra toe aan de achterwielen, waardoor het regeneratievermogen verdubbelt tot een totaal van 600 kW. Meer dan 40% van de energie die tijdens een race wordt gebruikt, is afkomstig uit regeneratief remmen. Tot slot is de Gen3 de eerste Formule E-auto zonder hydraulische achterremmen.
De DS E-TENSE FE 23 is ontwikkeld door DS Performance, de racedivisie van DS Automobiles, en zal het wapen zijn van het DS PENSKE-team en zijn coureurs: titelverdediger Stoffel Vandoorne en meervoudig Formule E-kampioen Jean-Eric Vergne . Gesterkt door de nieuwe samenwerking met PENSKE AUTOSPORT wil DS Automobiles nog meer wereldtitels bemachtigen en er voor blijven zorgen dat de technologie wordt overgebracht naar productiemodellen voor de openbare weg. Al vanaf 2024 introduceert DS Automobiles namelijk alleen nog volledig elektrische modellen.
Het negende seizoen van de Formule E belooft een van de meest competitieve titelraces te worden sinds het begin van de serie in 2014. Niet alleen vanwege de innovatieve nieuwe Gen3-auto’s en de 11 teams op de grid, maar ook vanwege een vernieuwd sportreglement, waarbij de raceafstand nu bepaald wordt door het aantal ronden in plaats van tijd en teams vanaf nu ook hun Attack Mode snel kunnen opladen tijdens de pitstops.
DS-E-Tense-FE23-Gen3-22-boven.jpg
Belangrijkste kenmerken van de DS E-TENSE FE23 Gen3:
Prestaties en efficiëntie:
Aandrijflijn ontwikkeld door DS Performance
Maximumvermogen: 350 kW
Topsnelheid: 280 km/u (geoptimaliseerd voor stratencircuits)
Remmen: elektrisch remsysteem (brake-by-wire) op alle vier de wielen.
Regeneratievermogen: 600 kW
40% van de verbruikte energie tijdens een race is afkomstig van regeneratie tijdens het remmen
DS-E-Tense-FE23-Gen3-22-boven-achter.jpg

Duurzaamheid:
Volgens de leverancier behoren de Gen3-batterijen tot de meest geavanceerde en duurzame die ooit zijn gemaakt. Ze worden gemaakt met mineralen uit milieuvriendelijke bronnen, terwijl de batterijcellen aan het einde van hun levensduur worden hergebruikt en gerecycled.

Voor de carrosserie van de auto worden voor het eerst vlasvezelcomposiet en gerecycled koolstofvezel gebruikt. De koolstofvezel wordt gerecycled uit de Gen2 om de totale hoeveelheid nieuwe koolstofvezel te verminderen.

De ecologische voetafdruk van de Gen3 is vanaf de ontwerpfase gemeten om de totale impact op het milieu te documenteren. De onvermijdelijke emissies zullen worden gecompenseerd als onderdeel van de Formula E ‘net zero carbon commitment’.

Béatrice Foucher, CEO van DS Automobiles: “Innovatie wordt geboren door competitie! Sinds de oprichting van DS Automobiles hebben we elektrificatie centraal gesteld in onze wereldwijde strategie. Onze successen in de Formule E, als eerste premiumfabrikant in deze categorie, en de talrijke records die we met de tweede generatie van deze auto hebben behaald, hebben onze technologische knowhow vergroot en onze reputatie versterkt. Vandaag beginnen we aan een nieuw hoofdstuk met een gerenommeerd team, uitzonderlijke coureurs en een duidelijk doel: titels blijven winnen in de aanloop naar de lancering van onze nieuwe volledig elektrische modellen vanaf 2024.”
DS-E-Tense-FE23-Gen3-22-rzij.jpg
Eugenio Franzetti, directeur van DS Performance: “Dit is een bijzonder spannend moment voor DS Performance. Na onze enorme successen met de Gen2-auto onthullen we vandaag de nieuwe DS E-TENSE FE23: onze lichtere, snellere en krachtigere Formule E-auto van de derde generatie. Het is ook een gloednieuw hoofdstuk voor het team met PENSKE AUTOSPORT, een van de grootste namen in de autosport. De komende seizoenen zal onze nieuwe auto worden toevertrouwd aan twee geweldige coureurs, Stoffel Vandoorne en Jean-Eric Vergne. Deze twee kampioenen zijn uiterst snel en betrouwbaar en zullen ongetwijfeld de technologische capaciteiten van onze wagens en het merk DS in de kijker zetten.”

Jay Penske, eigenaar en teambaas van DS PENSKE: “Dit seizoen is een bepalend moment voor het team. Een nieuwe generatie racewagen, een nieuwe aandrijflijn en een historische alliantie met een fabrikant die we al jaren bewonderen. We kunnen niet enthousiaster zijn voor het negende seizoen! De vooruitzichten voor het nieuwe seizoen zijn uitstekend, met Stoffel en JEV als zeer ervaren coureurs in het kampioenschap. Ik kijk uit naar uitstekende resultaten dit seizoen en de start van een reis met DS en Stellantis in Mexico City in januari 2023.”
DS-E-Tense-FE23-Gen3-22-la.jpg
Stoffel Vandoorne, regerend wereldkampioen Formula E: “Ik ben een grote fan van de nieuwe livery en kan niet enthousiaster zijn over het eindproduct. We hebben een extreem spannend racejaar voor de boeg en ik ben gedreven om vanaf de start van het seizoen in Mexico de andere teams onder druk te kunnen zetten!”

Jean-Éric Vergne, Formula E-kampioen in 2018 en 2019: “Ik vind het geweldig om in deze auto te mogen rijden! De livery geeft de auto een zeer gelikte, snelle en agressieve uitstraling die onze teamaanpak vertegenwoordigt! We delen allemaal dezelfde passie voor onze sport en wanneer passie samenkomt met efficiëntie en hard werken is succes nooit ver weg. Ik kan niet wachten om onze nieuwe DS E-TENSE FE23 naar nieuwe hoogten te brengen.”