De Duitse autofabrikant heeft Sauber gekozen als strategische partner voor het project en is van plan een aandeel te verwerven in de Sauber Group. Als onderdeel van de samenwerking neemt het gevestigde Zwitserse raceteam vanaf 2026 als Audi fabrieksteam deel aan de Formule 1, met een krachtbron die door Audi wordt ontwikkeld voor de koningsklasse van de wereldwijde autosport.

In navolging van de eerdere aankondiging over de deelname aan de Formule 1 – eind augustus – betekent de bekendmaking van zijn strategische partner een volgende belangrijke stap voor Audi in het Formule 1-project. Met zo’n dertig jaar aan race-ervaring is Sauber één van de meest gerenommeerde en gevestigde teams in de Formule 1. Waar de krachtbron wordt ontwikkeld in Audi’s Motorsport Competence Center in Neuburg an der Donau, gaat Sauber de raceauto ontwikkelen en bouwen in zijn hoofdkantoor in Hinwil (Zwitserland). Daarnaast wordt Sauber ook verantwoordelijk voor de planning en het runnen van de auto tijdens de races.

“We zijn erg blij om zo’n ervaren partner aan boord te hebben voor dit ambitieuze project”, verklaart Oliver Hoffmann, bestuurslid voor technische ontwikkeling bij Audi AG. “We kennen de Sauber Group met zijn ultramoderne faciliteiten en ervaring van voorgaande samenwerkingen en zijn ervan overtuigd dat we samen een sterk team gaan vormen.” Zo heeft Audi Sport de hightech windtunnel van de Sauber Group in Hinwil bijvoorbeeld al regelmatig gebruikt, tijdens het succesvolle Le Mans-tijdperk en tijdens de ontwikkeling van de Klasse 1 toerwagen voor de DTM.
Audi-F1-22-neus.jpg
Gedeelde visie en waarden
“Audi is de best mogelijke partner voor de Sauber Group,” aldus Finn Rausing, Chairman van Sauber Holding. “Beide ondernemingen delen dezelfde waarden en visie. We kijken er naar uit om onze gezamenlijke doelen met dit sterke en succesvolle partnership te realiseren.”

In de fabriek van het speciaal voor dit doel opgerichte Audi Formula Racing GmbH in Neuburg an der Donau is de ontwikkeling van de power unit – die bestaat uit een elektromotor, accupakket, elektronische systemen en een verbrandingsmotor – in volle gang. Inmiddels zijn er meer dan 120 werknemers betrokken bij het project. “Sauber is een perfecte partner voor het gebruik van de Audi Power Unit”, verklaart Adam Baker, algemeen directeur van de onderneming. “We kijken ernaar uit om samen te werken met zo’n ervaren team, dat de afgelopen decennia een grote rol heeft gespeeld in de Formule 1. Samen willen we vanaf 2026 een volgend, nieuw hoofdstuk schrijven.”

Uitbreiding Neuburg-fabriek in volle gang
Het tijdpad voor Audi tot aan de eerste race van het 2026-seizoen is ambitieus. De uitbreiding van de fabriek in Neuburg op het gebied van personeel, faciliteiten en technische infrastructuur moet in 2023 grotendeels zijn afgerond. De eerste tests met de krachtbron op basis van de 2026-reglementen in een Formule 1 testauto staan gepland voor 2025.
Audi-F1-22-la.jpg

Ruim 1.000 pk
Met de nieuwe reglementen die vanaf 2026 ingaan zet de Formule 1 een grote stap op het gebied van duurzaamheid. Dit was voor Audi ook een belangrijke voorwaarde met het oog op deelname aan het kampioenschap. De motoren worden efficiënter dan ze nu zijn, omdat het aandeel elektrisch vermogen aanzienlijk gaat toenemen. Vanaf dat moment wordt de elektromotor bijna net zo krachtig als de verbrandingsmotor, die een vermogen heeft van ongeveer 400 kW (544 pk). De zeer efficiënte 1,6-liter turbomotoren gebruiken duurzame, CO2-neutrale synthetische brandstof (volgens EU-normen). De Formule 1 heeft zich ook als doel gesteld om in 2030 als raceklasse CO2-neutraal te zijn.