Het is de eerste keer in de lange historie van Rolls-Royce dat de naam Spectre is gegeven aan een in serie geproduceerde auto.
Voorheen werd de naam alleen gebruikt voor één vroege demonstratieauto en 10 experimentele chassis. Historische Spectre-modellen hebben grote invloed gehad op de belangrijkste ontwikkelingen van Rolls-Royce in de 20e eeuw. Onderdeel van een al lang bestaand gebruik van etherische namen om de bijna geruisloze werking van de modellen te duiden.
Rolls-Royce-30EX-Experimental-Phantom-III-Spectre-car1934-7-ra-.jpg

“De komst van onze eerste batterij-elektrische auto markeert het begin van een gewaagd nieuw tijdperk voor Rolls-Royce. Het is ook het hoogtepunt van een lang, nauwgezet proces, waarbij elk element bij het creëren van deze historische auto tot in het kleinste detail is overwogen, gedurende talloze iteraties. Maar één aspect van deze historische auto is altijd zeker geweest: vanaf het begin hebben we bepaald dat hij de naam Spectre zou dragen, de eerste in serie geproduceerde Rolls-Royce ooit. Het was een beslissing die aanvankelijk was ingegeven door ons erfgoed: 'Spectre'-auto's werden altijd geassocieerd met baanbrekende technische innovaties, het niet-aflatende streven naar perfectie, en een gevoel van mysterie en buitenaardsheid. De auto die we nu aan de wereld presenteren, belichaamt al die kwaliteiten, terwijl hij zich de naam Spectre volledig eigen maakt.” Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars
Rolls-Royce-Spectre-22-la.png

Het kiezen van een naam voor een nieuwe Rolls-Royce is een cruciaal, zeer weloverwogen en nauwgezet proces, waarbij het unieke erfgoed van het merk een centrale rol speelt. Van de huidige productfamilie dragen alle, behalve Cullinan (genoemd naar de grootste ruwe diamant van edelsteenkwaliteit die ooit is ontdekt) legendarische namen uit het verleden: Phantom, Ghost, Dawn en Wraith hebben allemaal naamgenoten uit de 118-jarige geschiedenis van Rolls-Royce.

Door zijn eerste batterij-elektrische voertuig een naam volgens die lijn te geven, probeerde Rolls-Royce deze belangrijke 'genetische' banden te behouden en te versterken, terwijl het ook een definitieve verschuiving markeerde naar een nieuw terrein dat werd bepaald door innovatie en vooruitgang. Zoals de volgende korte geschiedenis uitlegt, vond het de perfecte oplossing met Spectre.

WHAT’S IN A NAME?
Volgens een Chinees spreekwoord is 'het begin van wijsheid om de dingen bij hun juiste naam te noemen', een weerspiegeling van onze aangeboren behoefte om objecten te identificeren en te classificeren als een manier om het universum te begrijpen. Dit is natuurlijk volkomen duidelijk in relatie tot mensen; en voor onze vroege voorouders was het benoemen van objecten een cruciale overlevingstechniek. Maar waarom zou je een levenloos object als een auto een naam geven?

De praktijk is zo oud als de auto zelf. Voor de Eerste Wereldoorlog werd het wegvervoer nog gedomineerd door paarden en door paarden getrokken voertuigen en wie zich een Rolls-Royce kon veroorloven, zou ook zelf paarden hebben gehouden en gebruikt. Het zou daarom volkomen natuurlijk en logisch zijn geweest om hun nieuwe auto een naam te geven, net zoals ze dat zouden hebben gedaan bij hun favoriete paard.

Het marketingpotentieel van deze fundamentele menselijke eigenschap was onmiddellijk duidelijk voor de scherpe zakelijke geest van Claude Johnson, de commercieel directeur van Rolls-Royce. Tussen 1905 en 1913 bedacht hij persoonlijk, vaak in overleg met de klant, individuele namen voor bijna 50 auto's die het bedrijf produceerde - waarvan de bekendste 'The Silver Ghost' was, gemaakt voor de London Motor Show van 1907. De zilverkleurige lak en het verzilverde glanswerk van de auto maakten zo'n indruk op autojournalisten en het publiek dat 'Silver Ghost' werd aangenomen als de officiële modelnaam voor alle 40/50 H.P.-chassis gebouwd tot 1925, toen de nieuwe Phantom werd geïntroduceerd.

Johnson zou zeker blij zijn dat deze buitenaardse namen, bedoeld om de bijna geruisloze lopende auto vast te leggen, nog steeds de Rolls-Royce-modellen sieren, verwijzend naar dezelfde kwaliteit meer dan een eeuw later.

‘THE SILVER SPECTRE’ (CHASSIS 1601, 1910)
In augustus 1910 bouwde het merk Chassis 1601, dat Johnson gebruikte als proef- of demonstratieauto. Johnson noemde het 'The Silver Spectre' - het eerste geregistreerde gebruik van de naam Spectre in het archief van het bedrijf.
Rolls-Royce-The_Silver-Spectre_chassis-1601-1910-.jpg

Chassis 1601 werd in 1915 verkocht aan het War Office en de laatst bekende verblijfplaats was in 1933 bij een firma van motoringenieurs in Sheffield. In de loop van zijn leven kreeg deze auto minstens drie keer een nieuwe carrosserie. Dit was typisch in deze periode, vaak om te voldoen aan de smaak van de nieuwe eigenaar als de auto van eigenaar veranderde, en soms om meer prozaïsche redenen: in de vroege carrosserie werden materialen en methoden gebruikt die, hoewel perfect geschikt voor door paarden getrokken voertuigen die 10 mph rijden, snel bezweken aan de spanningen van het reizen met 50 mph of meer als auto. Hoewel het uiteindelijke lot van Chassis 1601 enigszins onduidelijk is, is één ding zeker: geen enkele Rolls-Royce zou de naam Spectre meer dan 20 jaar lang dragen.
Rolls-Royce-The_Silver-Spectre_chassis-1601-1910-logo-.jpg

DE EXPERIMENTELE PHANTOM III 'SPECTRE' AUTO'S (1934-7)
In het begin van zijn geschiedenis heeft Rolls-Royce een speciale naamgevingsconventie opgesteld voor zijn experimentele auto's, door ze chassisnummers te geven met het passende prikkelende achtervoegsel 'EX'. Beginnend met 1EX in 1919 en tot 45EX in 1957, werden deze ontwikkelingsmodellen met 'veel pk's' onderworpen aan testritten tot 15.000 mijl, waarbij vaak 800 mijl per dag werd afgelegd op de meedogenloze wegen van Frankrijk. Ze legden ook duizenden extra kilometers af in het drukke Londense verkeer en over het Britse platteland. De EX-aanduiding gaat door in het moderne tijdperk, het nieuwste voorbeeld is het 103EX elektrische vision-voertuig, onthuld in 2016.
Rolls-Royce-30EX-Experimental-Phantom-III-Spectre-car1934-7-.jpg

In 1930 begon Sir Henry Royce met de ontwikkeling van een gloednieuwe V12-motor voor een volledig nieuw chassis met onafhankelijke voorwielophanging. Zijn dood in 1933 betekende echter dat hij het project nooit voltooide. De nieuwe auto, de 30EX, was in november 1934 eindelijk klaar voor tests op de weg.

Zoals bij alle innovaties, was het geheimhouden van de nieuwe V12-motor commercieel van cruciaal belang. Daarom kreeg 30EX samen met zijn chassisnummer ook een codenaam: ‘Spectre’. Nog negen EX-auto's, met de codenaam 'Spectre', zouden volgen voordat de auto in 1936 als Phantom III in productie ging. Van deze ontwikkelingschassis zouden er later zeven worden hergebruikt voor verkoop aan particuliere klanten, die vermoedelijk nooit wisten van de vorige geheime operaties. Het waren de tests en verfijningen die met deze 'Spectre'-auto's werden uitgevoerd, waardoor de Phantom III de reputatie van het merk, voor het eerst gevestigd door Silver Ghost in 1907, als 'de beste auto ter wereld' hoog kon houden.
Rolls-Royce-30EX-Experimental-Phantom-III-Spectre-car1934-7-neuzen-.jpg

ROLLS-ROYCE SPECTRE (2023-)
Net als de EX-auto's uit het verleden, vertegenwoordigt de huidige Spectre een gedurfde en enorm belangrijke verschuiving, zowel technisch als filosofisch, voor Rolls-Royce. Als de eerste volledig elektrische Rolls-Royce markeert het een evolutie in aandrijflijntechnologie die aantoonbaar nog groter is dan de introductie van de eerste V12-motor van het merk - de configuratie, die na bijna 80 jaar nog steeds wordt gebruikt in elk huidig ​​Rolls-Royce-model.
Rolls-Royce-Spectre-22-neus.png

De naam Spectre zelf staat naast Ghost, Phantom en Wraith als een evocatie van stilte, verfijning en mysterie; van iets ingebeeld en dromerig dat bestaat buiten de normale parameters en ervaring. En hoewel het eerder werd gegeven aan individuele en experimentele auto's, heeft tot nu toe geen enkele Rolls-Royce in serieproductie het Spectre-naamplaatje gedragen. Deze combinatie van innovatie en continuïteit maakt Spectre de perfecte naamkeuze voor een auto van zo'n uniek en historisch belang.

Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer van Rolls-Royce Motor Cars, zegt: “Er is een aangename symmetrie tussen de Spectres uit het verleden en de huidige incarnatie. In onze geschiedenis is Spectre een naam die synoniem staat voor technische innovatie en ontwikkeling, en voor Rolls Royce-auto's die de wereld gaan veranderen. Hoewel ze bijna een eeuw van elkaar zijn gescheiden, zijn zowel de Spectres van de jaren dertig als die van vandaag de proeftuinen voor voortstuwingstechnologie die onze producten en de ervaringen van onze klanten voor de komende decennia zal bepalen.”