Dit blijkt uit cijfers van jachtregistratiekantoor Lorrendraaier. Sinds de aanpassing van de ICP (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen), heeft de Nederlandse vlag op schepen kleiner dan 24 meter een imago metamorfose ondergaan.
Lorrendraaier Copy of Putsies document

Nederlandse vlag en criminaliteit
De Nederlandse vlag stond in 2019 en 2020 enorm onder vuur in de pleziervaart. Het Nederlandse ICP werd niet geaccepteerd in landen als Portugal, Spanje en Italië en schepen werden geketend en gedwongen te registreren bij een officieel scheepsregister.
Reden hiervoor was het feit dat een ICP geen bewijs van nationaliteit en registratie was en ook niet het recht gaf de Nederlandse vlag te voeren. Daarnaast waren er signalen van belastingontduiking en misbruik van het ICP door criminelen in het drugscircuit.
Reden voor het Watersportverbond om begin dit jaar verregaande maatregelen te nemen om misbruik te voorkomen.

Boudewijn Meijer van Lorrendraaier; “De reputatie van een vlaggenstaat speelt een belangrijke rol bij een categorie jachteigenaren. Er zijn echter gevallen dat emotionele voorkeuren buiten beschouwing gelaten moeten worden. Bijvoorbeeld omdat het budgettair niet past, men niet aan de vereisten van de vlaggenstaat kan voldoen of de vlaggenstaat beperkingen oplegt.”
Lorrendraaier Copy of Putsies 21 Boudewijn Meijer

Buitenlandse registratie
Wat de verhouding is m.b.t. thuisland (land van herkomst jachteigenaar) versus buitenlandse registraties, is onmogelijk vast te stellen. Niet in alle EU landen wordt het registeren van vaartuigen centraal geregistreerd. Zo zijn bijvoorbeeld op het eiland Sicilië bijna 20 verschillende havenautoriteitkantoren waar een pleziervaartuig geregistreerd kan worden. Niet alles is ook gedigitaliseerd. Wat wil zeggen dat men fysiek een archief moet doorzoeken om gegevens van een vaartuig boven water te halen.

Sinds het laatste kwartaal van 2020 is het niet langer mogelijk voor niet Nederlands ingezetenen of paspoort houders een ICP te registeren bij het Watersportverbond of de KNMC. Eigenaren van pleziervaartuigen moesten daarom hun boot elders registeren. Omdat men voor de meeste landen, verplicht is om vaartuigen te registeren, week men al snel uit naar of hun thuisland of Polen.

Poolse register
Het Poolse register is ook populair bij niet EU paspoorthouders die een boot in een EU haven hebben liggen. Dit omdat het Poolse register alle nationaliteiten accepteert. Vooral Noord-Amerikanen en Russische jachteigenaren wijken uit naar de Poolse vlag, omdat het betrekkelijk eenvoudig is om zonder ingewikkelde constructies hun schip van een EU vlag te voorzien.

Boudewijn Meijer van Lorrendraaier; “Van de circa 2.000 jachten die in Polen de laatste 1,5 jaar zijn geregistreerd en eigendom zijn van niet-Poolse ingezetenen, zijn denk ik 75% tot 85% oud ICP ingeschrevenen.

De nieuwe toelatingseisen om een ICP te verkrijgen, hebben een positief effect gehad op Nederland als een vlaggenstaat. Op Nederlanders na die, bijvoorbeeld, met een ICP langs de Côte d’Azur varen, zullen tegenwoordig de meeste schepen formeel geregistreerd staan in het Nederlandse scheepsregister. Omdat Nederland één van de weinige, zo niet het enige EU lidstaat is, dat zelf de te registeren jachten fysiek inspecteert en brandmerkt, zegt dat ook wat over de kwaliteit van het register.”

Polen is sinds de opgelegde beperkingen in Nederland en België de meest populaire vlaggenstaat geworden bij voornamelijk kleine boot eigenaren (boten tot 15 meter en oudere boten). Waren vroeger de havens rond de mediterrane zee bezaaid met Nederlandse en Belgische gevlagde schepen, zal men nu steeds vaker de Poolse vlag tegenkomen.

Aantal geregistreerde pleziervaartuigen in Polen <24m: 15.234 (peildatum augustus 2021): 24,4% zeiljachten en 67,7% motorjachten. 

Registratie van jachten met niet Poolse eigenaren in Polen:1.500 tot 2.000 (sinds augustus 2020).